The facility community Saltskogs Småhus
Information about charging box
Each individual property owner decides for himself if and when he wants to order a charging box.
You can buy or rent a charging box from Elaway.
2024-04-25:
There will be a document with all relevant information uploaded here soon. Furthermore there will be a link that goes directly to an ordering form. You might have seen them already, but they were faulty so new ones are due ...
You will be able to rent or buy a Wallbox (charging station). It will initially be a Zaptec Pro version.
The pro-version is required for community charging (hence we can not use the cheaper GO version. So if you compare prices you always need to look at the Pro versions (all brands have something like a Professional version.
Below you can see a small overview on the flow of money. The purpose of the picture is to show that the supplier has a system you will need to pay a monthly fee for. If you rent the cost is included in the monthly price.
Basically you will need an app and you will get an RFID tag. The supplier will add you as a user in their system.
1) To start charging you need to activate the charger through the app or tag.
2) The charger till then over the mobile network connect to the system to utilize the best possible price per kWh, it will count all kWh you use, it will do load balancing etc. The box has a sim card.
3) At the end on the month the system will send (and all other who are using the system) a bill for your usage (kWh). You will be charged the same cost for electricity as our community has.
You pay the supplier (wich will be registereed in the system).
4) The supplier will then gather all the payed money and send the to our communty bank (Nordea) and ...
5) Our cashier will then pay the bills to Telge Energi and Telge Nät.

Fakta om Elbilsladdning
Här nedan finns information som kan vara bra att känna till om elbilsladdning

Laddbox
En laddbox för elbil avancerat "uttag" som är speciellt framtagen för laddning av elbilar/hybrider. Laddboxen gör laddningen både säkrare och snabbare jämfört med ett vanligt vägguttag

Lastbalansering
Lastbalansering är en teknik som gör att många bilar kan ladda samtidigt utan att säkringarna går. Bilen som laddas ber om så mycket ström som möjligt. Balanseringen delar upp strömmen mellan bilar om många laddar och kan också ställa bilar i "kö" till det finns ledig ström.
Detta gör att vi klarar oss med mindre ström (ampere) än man kan tro. Fördjupning på denna länk

Ampere och Effekt (kW)
Det man är ute efter när man ska ladda är mycket ström. Ström mäts i Ampere och kallas ofta "Last". En vanlig säkring hemma är på 10A. Med 10A och 240 Volt får man 2400 watt. På en timma laddar man då 2.4 kWh.
Då tar det 20 timmar att ladda ett helt tomt batteri om batteriet har en kapacitet på 48 kWh.
I den anläggning som våra garage kommer erbjuda kommer vi som mest kunna ladda ca. 22kW per timma (fullt på ca. 2 timmar). Om flera laddar samtidigt sjunker mängden ström per bil och resultatet blir att det ofta landar på 11 kW/h (4 timmar till fullt). Det kan också bli "kö" om väldigt många laddar, men det kommer ta några år innan vi har så många elbilar i området.

Utveckling och Biltyper
-
I September 2023 var ca. 43% av alla nyregistrerade bilar - elbilar
-
Fördelningen är ca. 50/50 mellan "Hel-el" (BEV - Battery Eletric Vehicle) och "Plug In Hybrid" (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle som har både en elektrisk och en bensinmotor)
-
En starkt kommande teknik är att man laddar sin bil med hjälp av solceller på dagen och använder batteriet både för att köra bilen och som strömkälla för sin fastighet (vehicle to grid) - Fördjupning
-
Mer statistik (och källa) finns på: https://powercircle.org/elbilsstatistik/

Säkerhet
Vi hör ofta om bränder i elbilar, men enligt statistik framtagen norska MSB brinner det 5 gånger oftare i bilar med fossila bränslen än bilar med batteri. Det är svårt att hitta fakta här än så länge, men rubriker är det gott om. Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar/150607
Det är ändå viktigt att tänka på säkerhet när det gäller att ladda och sköta om sin elbil. Här är några punkter:
-
Ladda med laddbox (aldrig i vanligt uttag)
-
Ladda helst i garage - ger en torr och ren laddkabel (helst ett varmt garage, men det har inte vi)
-
Kontrollera att laddar sladden är hel och ren
-
Var uppmärksam på bilens beteende: Det kan finnas tecken på att batteriet blir varmt eller på annat sätt beter sig underligt. Läs noga tillverkarens information om detta om du köper en hybrid eller hel-el och om du råkat ut för någon form av olycka är det extra viktigt att låta en verkstad kontrollera batteriet.
-
Kom ihåg att din bil står tillsammans med andra bilar, så känner du dig minsta osäker - parkera ute och ta dig till en verkstad så snart som möjligt.

Lagar
-
Det är inte lag på att man SKA kunna ladda elbil i en förening ännu.
-
Det är tillåtet inom befintligt samfällighetsbeslut att förbereda för laddbox.
-
Om en förening själva vill installera laddboxar, krävs ett nytt samfällighetsbeslut (kostnad ca. 100000 kronor)